یزدفردا :معاون ميراث‌فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد از پايان مرحله دوم عمليات مرمت و بهسازي تزئينات معماري بقعه سيدرکن الدين يزد خبر داد.

به گزارش روابط عمومي اين اداره کل به نقل از "نيکزاد" حاکي است اين عمليات شامل: غباررويي و پاکسازي مکانيکي کليه سطوح تزئينات، تقويت و استحکام بخشي تکيه گاه خشتي، تزريق و استحکام بخشي لايه آستر و بستر، تثبيت و استحکام بخشي و برگرداندن لايه بستر گچي جدا شده از آستر به حالت اوليه مي‌باشد.


وي تثبيت لايه‌هاي قلع چسبان بر روي تزئينات گچي قالبي، تثبيت لايه‌هاي رنگ پوسته شده برروي بستر آسيب ديده، برداشتن لايه‌هاي گچ الحاقي در حال ريزش، اجراي شاهدهاي گچي بر روي ترک‌ها و کنترل آن و اجراي گچ زبر در نواحي کمبود را از ديگر عمليات اجرايي برروي اين بنا بيان کرد.


"نيکزاد" با بيان اينکه اين بناي تاريخي موقوفه مي‌باشد هزينه مرمت و بهسازي اين بناي تاريخي را بالغ بر ۱۲۵ ميليون ريال ذکر کرد.


سيدرکن الدين محمد قاضي در زمان سلطنت سلطان ابوسعيد بهادرخان تيموري مي‌زيسته و يکي از شيوخ و حکماي آن زمان بوده است که با ابتکار خود ميدان وقت و ساعت را که به صورت وضوخانه‌اي در قديم بوده بنا نهاده است.


بقعه سيدرکن الدين با سردر بلند، گنبد زيبا با پوشش کاشي و کتيبه‌اي به شيوه خط کوفي از بناهاي قرن هشتم هجري است و به شماره ۲۴۶ در آذرماه ۱۳۱۴ به ثبت آثار ملي رسيده است.


در داخل بقعه آثار تزئينات آجرکاري و خطوط کوفي و نستعليق که بر ديواره‌ها و حتي در قسمت سقف که با آب رنگ نقاشي شده است به چشم مي‌خورد و در قسمت‌هايي از داخل بقعه بر روي کاشي‌هايي که عمدتا سفيد و آبي مي‌باشد با خطوط کوفي آيه‌اي را نشان مي‌دهد و در حاشيه محراب گچبري به صورت زيبايي جلب توجه مي‌نمايد.


از مختصات منحصر بفرد اين بناي مهم که باقيمانده‌اي از سلسله تيموري شامل رصدخانه، مدرسه، خانقاه و کتابخانه بوده است گچ بريهاي خطوط اسليمي داخل ايوان و محراب بلند و مقرنس‌هاي چهارگوشه آن مي‌باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا